Mity w Hashimoto #4 eliminacja roślin psiankowatych

Wtorek, 30.11.2021

Kolejny, często spotykany mit, to eliminacja roślin psiankowatych. 


1. Rośliny psiankowate? Co to takiego?

Istnieje ponad 250 gatunków roślin psiankowatych. Wśród nich znajdziemy zarówno warzywa jak
i owoce.

Najpopularniejsze z nich to:
• pomidory
• ziemniaki (oprócz batatów)
• papryka (wszystkie rodzaje, w tym chilli i jej odmiany)
• pieprz Cayenne (ale czarny pieprz już nie)
• bakłażan
• jagody goji
• ziele angielskie
• miechunka
• tytoń


2. Czy spożywanie roślin psiankowatych może zaszkodzić?

Psianki są źródłem lektyn, glikoalkaloidów oraz saponin, czyli substancji antyodżywczych.
Substancje te mogą (ale nie muszą) oddziaływać negatywnie zwłaszcza na jelita, co może promować nasilenie stanów zapalnych w organizmie.

Niekiedy ich nadmierne spożycie może objawiać się wzdęciami, biegunkami lub bólem brzucha.

W przypadku tych produktów chodzi głównie o nadwrażliwość pokarmową, a przez to wzmożony atak na tarczycę.

Jednak nie jest to reguła, choć psianki są o wiele częściej nietolerowane od innych warzyw.


3. Czy trzeba je eliminować w przypadku chorób autoimmunologicznych?

Wykluczenie warzyw i owoców psiankowatych nie jest wymagane u osób zdrowych, ale w pewnych przypadkach jest koniecznością.
Jeżeli jednak po spożyciu na przykład papryki czujesz się definitywnie gorzej, to sprawdź w pierwszej kolejności, czy nie masz alergii IgE na nią oraz problemów z histaminą.

Może się okazać, że faktycznie jest ona do wykluczenia w Twoim indywidualnym przypadku na określony czas.


4. Dawka czyni truciznę…

Eliminowanie roślin psiankowatych na stałe ze swojej diety bez istotnej przyczyny nie jest w większości przypadków dobrym pomysłem.
Pamiętajmy, że są one źródłem wielu witamin, mikroelementów, antyoksydatnów, np. likopenu.

Pamiętaj tylko, aby nie jeść warzyw psiankowatych codziennie i w dużych ilościch, a najlepiej co 3-4 dni. Zazwyczaj jeśli jemy coś bardzo często i w dużych ilościach, to występuje większe prawdopodobieństwo, że dany produkt będzie nam szkodzić.

Nawet jeśli uważa się go za bardzo zdrowego.
Jednak jeśli nie masz stwierdzonej nadwrażliwości/alergii to na początku lepiej się skupić na innych podstawach takich jak niskoprzetworzona i bogatoodżywcza dieta oraz odpowiednie nawodnienie organizmu.

Dopiero wtedy możemy wprowadzać dodatkowe zmiany i eliminacje.